Navalla - Az első fények a digitális szakadék sötétjében

A CIB és a Vállalkozói Blog sorozatának következő szereplői egy hagyományos kereskedelmi ágazatban úttörőként fókuszáltak az online eladásokra. Ez kevesebb, mint 10 éve volt, mégis egy teljesen más korban. Németh Viktorral - a Navalla webáruház egyik alapítójával - beszélgettünk kezdeti nehézségekről és az online piac fejlődéséről.

1_18.jpg

Máshonnan indultunk, mint a többiek, online kezdtük el, offline nem is működtünk a kezdetekben. Annyiban más a Navalla, mint a többi webáruház, hogy van mögötte egy nagy raktárkészlet, ami nem jellemző a versenytársainkra. Mi az informatikára helyeztük a hangsúlyt és ebben akartunk mások, jobbak lenni, mi villamosmérnökök vagyunk, ketten tulajdonosok. Évfolyamtársak voltunk, alkalmazott informatika szakon végeztünk, egy helyen is dolgoztunk, ezt is egyszerre kezdtük el csinálni. Azóta is üzlettársak vagyunk, az egész a miénk, mi építettük a rendszerünket. Ez az amit a többiek nem tudtak megoldani, ez akkor versenyelőny volt.

Hogyan tettetek szert erre a kezdeti előnyre?

Adatbázisfejlesztési projektekben vettünk részt programozóként, ilyen szervereket építettünk. Azonban az álmunk az volt, hogy egy egyedi ötlet alapján, saját cégnek fejlesszünk kifejezetten a kereskedelemre kidolgozott rendszert. Tíz évvel ezelőtt még csak informatikai eszközöket áruló profi webáruházak léteztek. A tudásunk megvolt egy remek webáruház leprogramozásához, és egy olyan piacra akartunk betörni, ahol ekkor még alig létezett online árusítás. Ezért esett a választásunk a lámpákra.

De még nagyon gyerekcipőben járt a webes vásárlás. Az importőrök és gyártók annyira nem voltak felkészülve arra, hogy az internetes áruházakat kiszolgálják adattal, hogy beszkennelt papírkatalógusokból szerkesztett képeket kellett feltennünk a weboldalra, mert nem tudtak külön termékfotókat küldeni. Nem volt ilyen, hogy “készlet”.

Ez 2007-ben volt. Akkoriban kereskedők többsége szórólapozott, mi viszont elkezdtünk a Google AdWords rendszerén hirdetni. Szinte senki nem használta, ezért viszonylag olcsó is volt, nem kellett sok más hirdetéssel versenyezni. Ma már legalábbi tizenöten hirdetnek “lámpa” kifejezésre, rettentően drága lett. Ma már nem tudnánk egy céget felépíteni csak az AdWords hirdetésekkel.

a.jpg

Milyen volt a hőskorban online kereskedelembe fogni?

A gyártók csak legyintettek: “lámpát nem lehet eladni a neten”. Kicsik, újak voltunk, úgyhogy muszáj volt nagykereskedőktől rendelnünk. Nem voltak felkészülve az online világra, igazából sokan még most sincsenek. Kilenc év alatt a gyártók is elég sokat változtak, most már azért látják, hogy az online világban elég nagy erő van. Most már hozzáférünk adatokhoz, tudunk online rendelni tőlük! Amikor elindultunk, tudod, hogy ez hogy működött? Faxon kellett rendelnünk, és füzetbe írva követték nyomon a rendeléseket. Mindez 2007-ben! Számunkra ez egy kínkeserves időszak volt. Nagyon lassú folyamatokkal találkoztunk és rengeteg hibával. Szerencsére a forgalmunk gyors növekedése miatt hamar átugrottuk a nagykereket és egyenesen a gyártóktól tudtuk beszerezni a termékeket. Ez már minőségi változást hozott a kiszolgálásban és a  rugalmasságban.

Hogyan szereztetek tőkét az induláshoz?

A tőke a saját megtakarításunk volt, nem volt külső befektető és nem vettünk fel hitelt sem. Nem a készletbe fektettünk, hanem a webáruházba és az online marketingbe, így eleinte nem volt saját készletünk. Megcsináltuk a webáruházat, és az aktuális rendeléseket szolgáltuk ki. De nem is tudtunk volna tervezni semmilyen készlettel, mert nem volt statisztikánk. A katalógus alapján dolgoztunk, aminek lehet, hogy már kifutott kétszáz eleme. És ez ott derült ki, a rendelésnél, ami nagyon idegesítő volt sokáig. Fontos, hogy ne dühítsük fel azzal a vevőket, hogy becsábítjuk őket a weboldalra egy olyan lámpa ígéretével, amit már nem is gyártanak, csak mi nem tudunk róla. Az a vásárló meg fog téged utálni. Hiszen megrendelsz valamit, várod, már megtörtént a katarzis, hogy megvetted, milyen szép lámpád lesz, és csalódnod kell. Ilyenkor jönnek a negatív vélemények.

Ennyi év alatt azért már ki lehet szűrni, hogy mi okoz negatív vásárlói élményeket, erre próbálunk választ adni a technika segítségével. Ez volt a legnagyobb problémája az online kereskedelemnek, ami egyébként most is így van. Úgyhogy emiatt csomó beszállítót kiszórtunk, felvettünk újakat. Akikkel nem lehet együttműködni, mert még a múlt században élnek, azokkal nem tudunk foglalkozni. Ez egy nehéz lépés volt: azt hiszed, hogy ha kidobsz egy beszállítót, akkor csökken a forgalmad, a vevők keresik azt a terméket, ami tőle jött, aztán rájössz, hogy amennyi problémát okozott, annyival kevesebb lesz, és a többi, jó beszállítód kerül előtérbe. Ennyi.

Műhelytitkok a CIB-től

 

Hogyan lehetünk versenyképesek az online piacon?

 

Az előző cikkeinkben (Feelflux, Mentes, Asztalka) már ismertettünk a banki paletta klasszikus eszközeit (finanszírozási lehetőségek), amellyel állnak az induló vagy éppen már működő a vállalkozások rendelkezéseire, példájukon keresztül betekintettünk, hogy a finanszírozási kérdések megválaszolásában egy jó banki partner milyen sok segítséget nyújthat a vállalkozás nyitásához, üzemeltetéséhez, bővítéséhez. Azonban az általános finanszírozási lehetőségeken túl, egy jó banki partnerre nem csak akkor lehet szükségünk, ha éppen hitelre van szükségünk, egy jó banki partner számos lehetőséget tud kínálni az üzletmenetünk során.

A Navalla Kft. jó példa arra, hogyan kell egy új piacra belépni és azon növekedni, gyarapodni, ahol még sem a beszállítók, sem a fogyasztók nem elég tájékozottak, felkészültek szolgáltatásunkra/termékünkre. Hiszen, ahogy a Navalla Kft. is megtapasztalta, nagyon fontos, hogy a fogyasztókat meg is tudjuk szólítani, el tudjuk érni (akár online – pl. keresési kulcsszavak, akár offline marketing eszközökkel – pl. plakát) valamint vásárlásra tudjuk ösztönözni. Ez online kereskedelem esetén nem mindig könnyű feladat, hiszen sokszor a fogyasztókban rögzült hagyományos, régi vásárlási szokásokkal kell felvennünk a versenyt.

De miért is fogja a fogyasztó az online üzleteket előnyben részesíteni az offline szereplőkkel szemben? Hogyan lehetünk versenyképesek az online piactéren? A Navalla már tudja a titkot: korszerű technológiával kialakított és támogatott weboldal, megfelelő minőségű tartalom termékképekkel és leírásokkal, folyamatos fejlesztés és alkalmazkodás a piaci trendekhez, nagyobb választék biztosítása egy offline szereplőhöz képest, és a vásárlás kényelmének biztosítása korszerű fizetési technológiával és szállítási kondíciók kialakításával.

 

Az elmúlt években a CIB Bank vállalati ügyfelei körében is folyamatosan növekszik a webáruházak száma, így növekedő igényt támasztva a bank irányába az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások iránt. Az online piaci szereplők, ezen rendszer segítségével biztonságos és gyors fizetési megoldást tudnak kínálni vásárlóik számára, mely előnyök miatt ma már fogyasztói elvárás is a ezen fizetési formák biztosítása.

További információk a CIB Bank honlapján.

Hogyan alakult a piac, a keresleti oldal?

Ha lámpát szeretnél venni, mit csinálsz először? Beütöd a gugliba, hogy “lámpa”? Mert nem biztos, hogy mindenki ezt csinálja, sőt. Pedig a neten már nagyobb választék van, mint bárhol máshol. Vannak olyan lámpáink, amiket máshol nem kapsz meg. Kommerszebb lámpákat mindenhol lehet kapni, de ilyen mennyiségben azt sem. Nemrég óriásplakátozni kezdtünk, mert így olyan emberekhez is eljut az információ, akik elsőre nem keresnének lámpát a neten. Inkább az jut ennek a csoportnak eszébe, hogy elmegy valamelyik multiba.

A lámpa nem pont egy olyan dolog, amit valószínűleg sokan szívesebben megnéznek élőben? Hogy néz ki, hogyan világít...

Mai napig találkozunk ezzel a problémával nap mint nap. “Meg akarom fogni, meg akarom szagolni…” ez tök jó és érthető! Csak éppen ha elmész egy lámpaboltba, ott látni fogsz száz lámpát. Nálunk van huszonnégyezer. Aztán ha bementél a boltba, megvetted a lámpát, azt nem viheted vissza. Nem gondolhatod meg magad. Pedig otthon, amikor beállítod a helyére, ez előfordulhat. Egy üzlet nem köteles visszavenni a terméket, mi igen. Úgyhogy ezt tulajdonképpen előnyként tudnám említeni, az offline üzletekkel szemben. 

Mik a piaci trendek?

Most mindenki LED-et akar venni.  Most már a LED olcsó, kiforrott a technológia. Ugyanannyiba kerül a kompakt izzó, mint egy ugyanakkora fényerejű LED izzó.

Sok lámpában már nem kell izzót cserélni, hanem beépített LED-es. Ezzel a megoldással szebb és jobb formájú lámpákat lehet megvalósítani, mivel kisebb helyet foglalnak.  A LED-ek hosszabb életűek, mint a “régi” wolfram szálas izzók vagy akár a kompakt fénycsövek. Ennek megfelelően a gyártók ezekre a lámpákra hosszabb garanciát is vállalnak.

Ma már a lámpa designelem; rengeteg gyönyörű olasz, spanyol tervezésű lámpánk is van. Most már abszolút észre lehet venni, hogy a szebb cuccokat veszik: fontos, hogy illeszkedjen a bútorhoz, vagy legyen minimál, art deco esetleg vintage. A gyártók is megfelelnek ennek a követelménynek, követik az új trendeket.

v.jpg

Milyen növekedési pályát írtatok le?

Hullámzó volt. Elkezdtünk más piacokon is megjelenni, volt például csaptelep vagy karóra webáruházunk. Ha nem egy dologra koncentrálsz, hanem sokra, akkor az elveszi az erődet, és igazából egyikkel sem foglalkozol úgy, ahogy kéne. Nagyobb volt a forgalom, de kisebb az odafigyelés. Úgyhogy leépítettük az ágazatokat, amiket először jónak tartottunk, aztán kiderült, hogy így nem működnek olyan jól. Maradtunk a lámpánál, ez a terület stabilan hozza az elvártakat.

Folyamatosan fejleszteni kell. Ha nem folyamatos a fejlesztés, az mindig látványos visszaesésben jelentkezik, szerintem bármilyen kereskedelemben. Éppen most készülünk motorcserére a már régóta üzemelő magyar és külföldi weboldalainkon. Sokkal többet tudó, nagyobb marketingerővel rendelkező webshopjaink lesznek, amelyekkel az EU minden országában szeretnénk megjelenni. Az új oldalak címe egységesen Navalla lesz, az aktuális ország jelölőkódjával. Rendelnek már most is mindenhonnan, akár angolok, görögök, máltaiak, észtek.

Kihívást jelent külföldre szállítani?

Hogyne. Eleve mindenhová más áron szállítanak, meg azt is ki kellett találni, hogyan kell egy Észtországba küldendő lámpát úgy becsomagolni, hogy ne törjön össze. Nagyobb odafigyelést igényel, mint egy magyarországi címre szállított csomag, amiről tudjuk, hogy másnap ott van. Észtországba legalább hat-hét depón átmegy, mire odaér, vigyázni kell arra, hogy egyben is maradjon.

Egyébként hogyan született ez a márkanév?

A Navalla azt jelenti katalánul, hogy borotva. De amúgy ez véletlen, a Németh Viktor - Agócs Tamás nevekből és egyéb kifejezésekből próbáltunk összehozni valami szócskát, és valahogy ez lett belőle, akkor még nem tudtuk, hogy jelent -e valamit. De jó név, mert elég egyedi. Ha megnézed, szinte minden webáruháznak ilyen buta, általános neve van, abszolút megjegyezhetetlenek, nem lehet őket megkülönböztetni. Ha körbekérdezel a lámpavilágban, mindenki tudni fogja, mi az a Navalla.

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv.blog.hu/api/trackback/id/tr2912090465

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása