Egy tuti módszer, hogy hatékony legyen a jövő éved!

A bejglimámoros és borgőzös évvégi napokban vajon mit csinálnak a sikeres vállalkozók? Hát persze, a világmegváltó terveiket faragják! Ebben a posztban egy komplett, teljes módszert kapsz ahhoz, hogy 2017-et nagy lendülettel kezdd, és onnan egyre csak gyorsulj tovább!

2_14.jpg

Egyre több kisebb cégnél, vállalkozásnál szokás, hogy az év végén elkülönítenek némi időt, amikor értékelő megbeszéléseket tartanak és kimutatásokat készítenek. Rögzített időpontokban összeül a stáb és megdumálják, mi sikerült jól az évben, és mik a célok jövőre. Az a tapasztalat, hogy ezen alkalmak során kulcsinformációk derülnek ki az ügyfelekről, fontos döntések születnek, és erősödik a csapatszellem.

Ez a folyamat a pontos ellentéte annak, amit a vállalkozók többsége tesz évértekelés gyanánt: semmit.

Sok szabadúszó sosem találna időt ilyesmire, másoknak egyszerűen nem tűnik fontosnak. Sokan egyszerűen nem foglalkoznak a munkával, amit már elvégeztek, és ezzel egyszerűen elesnek egy csomó pénztől. Pedig ebben a pár hetes időszakban az egész üzletünkre és életünkre komoly pozitív hatást tudnánk gyakorolni.

Ezért ebben a posztban pontról pontra bemutatunk egy módszert, amelynek végigkövetve a lépéseit, garantáltan nagy lendülettel kezdheted a 2017-es évet. Még nem késtél le semmiről:, kezdd el most, csináld végig, amit bemutatunk a következő pár bekezdésben: hatékony, informatív és izgalmas lesz!

Értékelés

Először nézzük, mit értünk el idén!

1. Mit hoztam létre 2016-ban?

Készíts egy listát arról, amit elvégeztél ebben az évben.

Ha szabadúszó vagy, akkor ezek a leadott projektjeid. Ha kőműves, akkor az elvégzett felújítások, építkezések. Ha webdesigner, akkor minden weboldal, amit ügyfeleknek készítettél. Ha tanár, akkor minden óra, amit adtál.

Írd őket össze egy dokuba vagy jegyzetfüzetbe. Akár a bevételi jegyzőkönyved átfutása is jó alap lehet hozzá, de bizonyára nyomon követed valahol a leadott munkáidat amúgyis.

Ha kész van, nézd át. Tölts hozzá egy pohár bort. Végülis, ez igazán olyasvalami, ami megérdemli, hogy megünnepeljék.

3_13.jpg

2. Mire volt elég, amit létrehoztam?

Minden egyes leadott melónak ugyanakkora esélye van arra, hogy nagyot szóljon. Most nézd meg, melyek szóltak legnagyobbat 2016-ban!

Ehhez valahogy mérned kell őket.

 

Találd meg a módját, hogyan tudod az adatok nyelvére lefordítani azt, amit elértél:

- adott szolgáltatás által generált bevétel

- adott termék eladott darabszáma

- weboldalad látogatói

- blogposztok olvasottsága

- vendégéjszakák

 

Persze, könnyű kimazsolázni azokat az adatokat, amik tetszenek, aztán a saját nagyszerűségünk felett olvadozni, ezért hasznos lehet, ha kérdéseket teszel fel, és így találsz rá az igazán informatív adatokra. Például:

- Mik voltak a legnépszerűbbek?

- Mire vagyok legbüszkébb? Ez a dolog hogyan teljesített?

- Mik vezettek új kapcsolatokhoz, partnerekhez, lehetőségekhez?

- Mi emésztette fel a legtöbb időt? Megér ennyit ez a dolog?

- Mit élvezek legjobban csinálni? Ezek a dolgok hogy hasítanak?

 

Nyilván rá fogsz jönni a végén, hogy a kedvenc munkáid nem feltétlenül a leghatékonyabbak. De minek szomorodjunk el ezeken a tényeken? Nos, kedvet veszteni semmiképp sem kell: ezekkel az adatokkal csak a jövő évi tervedet alapozod meg.

A projektmenedzsmentben ezt úgy hívják: postmortem.  Átnézzük, hogy mentek a dolgok, beazonosítjuk, hogy mi ment jól, kinyomozzuk a trendeket. Ezek a dolgok nem egyszerűen csak informálnak minket az elmúlt évről, hanem iránytűként és üzemanyagként szolgálnak a jövőre nézve.

3. Mik a sarokszámaim?

A projektek és kiemelt adatok mellett most nézd át az üzleted általános állapotát. Ilyesmikre gondolunk:

- Éves bevétel

- Éves profit

- A havi bevétel növekedési üteme

- online regisztrált ügyfelek száma, a weboldal összes egyedi látogatójához képest

1_14.jpg

4. Az állandó ügyek

Az elvégzett munkák összegzése még nem segít eléggé annak a folyamatnak az elemzésében, ahogyan történt mindez.

Készíts egy listát azokról a dolgokról, amiket rendszeresen csinálsz. Például:

- blogposztok

- nyitvatartási idők, avagy business hours

- közösségi hálózatokon ügyködés

- könyvelés

- ügyfélkapcsolat menedzselése

Ebből kiderül, milyen tevékenységek követelnek rendszeresen időt a napodból, hetedből, és segítségedre lesznek a tervezési fázisban.

5. Mi ment jól? Mi nem ment jól?

Ebben a lépésben összevetjük, hogy mit akartunk elérni, és abból mit sikerült. Valami talán elmaradt, de lehet, hogy másvalamiben túlteljesítettük a célokat.

A másik oldala ennek a saját, személyes rész. Élvezed, amit csinálsz? Örömet okoz az üzleted működtetése? Ki tudsz benne teljesedni? Fenntartod magad és családod belőle? Olyan csapattal dolgozol, akik jobbá tesznek téged, és az üzletedet?

Írd le, mi ment jól, és mi nem ment jól idén.

Tervezés

Oké, most irányítsuk figyelmünket 2017-re! Tele van lehetőséggel. Készíts egy olyan tervet, amelyre büszke leszel majd pontosan egy év múlva, amikor már megvalósítottad!

1. Misszió, Vízió, Értékek

A terved csak annyit ér, amennyire tükrözi az ebben a három dologban foglaltakat.

A vízió az üzleted alapvető célja. Kicsit patetikusan: annak a megfogalmazása, hogy hogyan szeretnéd megváltoztatni a világot. Ezért csináljuk.

Nehéz szavakba önteni, és hatalmas bullshiteket lehet így gyártani, de ha jól megfogalmazod magadnak, akkor nagy segítségedre lesz a komoly, necces döntéshelyzetekben.

Mert erről van szó: ezeket a cégek nem azért írják, hogy kifelé kommunikáljanak valamit, hanem azért, hogy segítsen nekik tervezni, és a váratlan helyzetekre reagálni.

A misszió egy adott időszakra szóló ütemterv, amely a vízió felé haladás aktuális szakasza. Konkrétabb cél, 1-5 éves távlatra.

Az értékek olyan állítások, amelyek meghatározzák, hogyan látod a világot. Üzleti partnerek, projektek, alkalmazottak felvétele során segíthetnek dönteni. Az értékek azok a dolgok, amelyeknek tükröződniük kell a munkádban, minden nap, minden órában és percben.

Érdemes most átgondolnod, és rögzítened ezeket a dolgokat, mert később segíteni fognak a jó döntések meghozatalában. Ezen múlhat minden, szó szerint.

4_12.jpg

2. Öt év termése

Az első rész első pontjaiban azzal foglalkoztál, amit alkottál 2016-ban. Most ezt szorozd meg öttel. Elégedett lennél ezzel az összteljesítménnyel öt év múlva? Ez az, amit építeni szeretnél a következő öt év alatt?

Írd le azokat a dolgokat, amiket szeretnél létrehozni, befejezni, elkészíteni a következő 5 évben. Projektek, partneri kapcsolatok, kiépítendő üzletágak, feltérképezendő online és földrajzi territóriumok.

Tölts el vele némi időt. Nem könnyű ebben tisztán látni, szóval ne erőltesd, csak simán hozd ki a legtöbbet magadból. Gondolhatsz a példaképeidre, vagy cégekre, üzletemberekre, akiknek elismered a teljesítményét. Meríts ihletet tőlük.

Ezek közül semmi sem fog megtörténni, ha te nem teszed megtörténtté. Mi lesz ebből 2018 januárjára?

3. A jövő év

Nevezz meg három magasszintű stratégiai célt a jövő évre. Mindegyik alá írd oda, hogyan fogod eldönteni, sikeresek -e. Határozz meg alapcélokat (ami a siker feltétele), és távlati célokat is (olyan túlszárnyalások, amelyekkel igazán elégedett lennél, de reálisan elérhetőek)

Végül vond le a következtetéseket magával a munkával kapcsolatban:

- az állandó tennivalók, szokások, folyamatos teendők közül irtsd ki azokat, amelyek rosszul teljesítenek, határozd meg azokat, amelyek érdemes a folytatásra, és gondold át, milyen újakat lenne érdemes felvenned

- most nézd meg az ötéves terved, és döntsd el, milyen projektekkel kellene kezdeni 2017-ben.

Gondolt át, mibe lenne jó belevágni, és mit kellene befejezni ahhoz, hogy legyen ezekre kapacitásod.

Néhány segítő kérdés:

- Feltenném-e minden vagyonomat arra, hogy elérem a távlati céljaimat is, ha elvégzem a listán szereplő projekteket?

- Képes vagyok arra, hogy ezt egy év alatt mind elvégezzem? Nem lehet, hogy túlvállaltam magam ezzel a tervvel?

5_5.jpg

4. Az első negyedév

A terved készen áll.

Le van írva. Tükrözi víziódat, missziódat és értékeidet. A projektjeid segíteni fognak abban, hogy az, amit öt év alatt létre fogsz hozni, összhangban legyen azzal, amit akarsz. A folyamatokat áttervezted az éves tapasztalat alapján.

Bevállalós, de megcsinálható.

Most döntsd el, mivel kezded. Minden jelenlegi kötöttségedet, futó projektedet szem előtt tartva, mit tudsz elvégezni az év első három hónapjában?

A kis győzelmek segítenek lendületet venni, úgyhogy valami olyannal kezdj, amit tutira megoldasz. Vannak olyan projektjeid a tervben, amelyek idő- és erőforrásigényesek. Ezeket hagyd későbbre, mert addigra fel tudsz szabadítani időt, befejezel olyan projekteket, amelyek most még nincs elég napi-heti kapacitásod rájuk, és tovább alakítod a munkafolyamataidat.

Amikor majd készen állsz rájuk, akkor már azok sem lesznek különösebben nagy kihívások.

Ennél a pontnál elvileg előtted hever egy lista a heti és havi feladataidról, január, február és március hónapokra, méghozzá egy projektlista formájábában, olyan sorrendben, ahogy el akarod végezni őket.

5. Két gyorstipp ahhoz, hogy legyen is ebből az egészből valami

 

1. Csináld együtt ezt az egészet egy partnerrel, mentorral, másik vállalkozóval.

2. Gondold át, milyen eszközöket fogsz használni.

 

Szóval, ez volna az. Íme egy elemző és tervezőmódszer, tokkal-vonóval, minden vállalkozó számára!

Most jön a neheze: a végrehajtás.

Boldog új évet, vállalkozók!

 

A cikk a fizzle.co kiváló posztja alapján készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv.blog.hu/api/trackback/id/tr512079571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása