Mentes - Tisztán a cél felé

Az egészséges finomságokat forgalmazó Mentes édes kihívásokkal küzd: a forgalom növekedése komoly feladatokat elé állítja a cukrászmanufaktúrát. A CIB és a Vállalkozói blog közös blogjában ezúttal a céget érintő problémákat és azok megoldásait vettük számba Oltványi Zsolt ügyvezető-tulajdonossal.

maxresdefault.jpg

Az első részhez kattints ide!

Milyen kihívások állnak a Mentes előtt 2017-ben?

A jelenlegi telephelyünkről február első hetével el kell költöznünk. A FIVOSZ segítségével, a Vállalkozz Zuglóban! program keretei között találtunk egy nagyon jó helyszínt. December közepén megkezdtük az átalakításokat. Nagyobb alapterületre megyünk, és nem csak cukrászüzemet tervezünk, hanem a mintaboltot és a többfunkciós egészségközpontot is meg tudjuk itt valósítani.

Érdemes oda költözni, ahol sokat lehet maradni. Ha visszaforgathatnám az idő kerekét, akkor elsőre is biztosabb lábakon álló helyet keresnék, hiszen már másodszor kell költöznünk, ami többe került a cégnek, mint az új helyünk kialakításának költsége. A pozitívum, hogy így legalább az elmúlt évek tapasztalatait bele tudom önteni a legújabb üzem építésébe, ahol viszont hosszútávú szerződést sikerül kötnünk a Zuglói Vagyonkezelő Zrt.-vel. Ezt a helyet úgy tudjuk kialakítani, hogy minden jövőbeli tervünket meg tudjuk valósítani.

Ezért is fontos minden fórumon körülnézni ilyen helyzetben, mert nekünk ez a program, amit találtunk, óriási segítség volt a hosszútávú tervezés feltételeinek megteremtésében. Az ingatlanra költött értéknövelő beruházás egy részét “lelakhatjuk”. Segítettek a javítások kivitelezésében. Minden támogatást megkapunk, ez az előnye annak, ha az önkormányzat mindent megtesz azért, hogy te, mint cég, odaköltözz. Az egész folyamat érezhetően támogató közegben történik, mert mindenki azt szeretné, hogy jól menjen az odaköltöző vállalkozás. Ez sokkal gördülékenyebbé tesz mindent. Illetve elébe kell menni a dolgoknak: mivel már volt telephely-költöztetés a hátam mögött, ezen okulva mi kihívtuk előre a NÉBIH-es kollégát, hogy véleményezze a helyszínt, és talált is valamit - szerencsére csak plusz egy csapot kellett kialakítani. Ez sokkal jobb, mint ha már a kivitelezés utáni szemlén derül ez ki, és akkor megint ki kell bontani az egészet. Állami részről is megvan ehhez a támogatás. Én mindig igyekeztem előre egyeztetni az ellenőrző szervekkel.

1966296_332186533648751_4836568490989676092_o.jpg

A telephelyváltás levezénylésén kívül mik a tervek a továbblépéshez?

Rövid távon szeretnénk sajátmárkás termékeket forgalmazni. Például van cukorhelyettesítőnk, amit könnyedén lehet használni sütéshez, ezért ezt szeretnénk külön termékként piacra dobni. Minden jelenleg ismert cukorhelyettesítővel van valami gond: a szteviának műanyagíze van, az eritrit csípős érzést okoz a nyelveden, a nyírfacukor hasmenést okozhat annál, akinek a szervezete nem szokott hozzá. Mi mindegyikből használunk a cukorhelyettesítőnkben valamennyit, így egyiknek sem jön ki a negatív hatása.

Sok olyan tervünk van, hogy ne csak késztermékeket értékesítsünk, hanem lépjünk a félkész- vagy alapanyagszintű termékportfólió irányába. Ilyenek például a saját lisztkeverékeink. Egyre nagyobb a népszerűsége ezeknek, mert így az érzékenységgel rendelkezők otthon, maguknak tudnak könnyedén, gyorsan készíteni ételeket. Ezekhez az ételekhez szeretnénk segítséget, alapanyagot szolgáltatni.

A másik irányt a funkcionális élelmiszerek jelentik, amelyeket kifejezetten egy-egy célközönségnek készítünk. Például olyan kekszek kisgyerekeknek, amelyekben csak olyasmi van, amit ők fogyaszthatnak, a szervezetükre pozitív hatást gyakorol, viszont nincsen benne se színezék, se adalékanyag, se tartósítószer. Vagy kismamáknak gyömbér-alapú rágcsálnivaló, ami a görcsoldó hatás miatt segít, kicsit könnyebbé teheti az életüket. De ide tartoznak a fehérjetartalom szerint megkülönböztethető készételeink, kekszeink, hiszen más típusra van szüksége a futóknak és a testépítőknek.

Milyen nehézségekkel kell számolni, mi jöhet közbe?

Az egyik nehézséget a cash flow jelentheti, amiről már múltkor beszéltünk. Eleinte azt gondoltam, tök jó,  növekszik a cég, akkor ezzel párhuzamosan jönnek a bevételek is, de ahogy egyre nagyobb partnerekre teszünk szert, akik milliós szinten vásárolnak harminc napos fizetési határidőkkel, és ha egy adott hónapban van három-négy-öt ilyen, az már tud készpénzproblémákat okozni. Örömteli a növekedés, de ezt a nehézséget menedzselni, orvosolni kell. Egyrészt lehet faktoráltatni, ami jó dolog, csak nem olcsó, ezért inkább vészforgatókönyvként használható megoldás. A másik lehetőség folyószámlahitel igénylése bankoknál, ami kifejezetten a likviditás megtartása érdekében létrehozott pénzügyi termék. Mi is most fogunk igénybe venni ilyet, nagyon praktikus, a Széchenyi alap közreműködésével zajlik, alacsony kamatozású, akkor kell érte fizetni, amikor használjuk.

A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Központnak is van egy nagyon kedvező hitelkonstrukciója, amit egy megfelelő üzleti terv beadása mellett lehet igénybevenni. Mivel nem banki kölcsön, ezért nincsen semmilyen további költsége. Az első évben csak kamatot kell fizetni, nagyon támogató jellegű. Vannak ilyen lehetőségek, persze ehhez azért már kell egy adott árbevétel, hogy megérje ilyenekkel élni.

10855056_326318660902205_6718491666349769580_o.jpg

Az árképzés során ezeket a hitelköltségekkel tud kalkulálni a cég?

A régi termékeinknél már nem lehet, szóval ennyivel csökken a nyereségünk. Most, hogy növekszik a cég, az új termékek árazásában ezt figyelembevesszük, de alapvetően megpróbáljuk ezt a cash flow problémát alapanyagbeszerzési fronton kompenzálni. Mivel egyre nagyobb mennyiségben vásárolunk mi is, ezt kedvezőbb beszerzési árakon tudjuk megtenni.

Mi a Mentes számára az optimális jövőkép?

Azt szeretnénk, ha találnánk olyan partnereket, akikkel közösen terméket fejlesztve tudnánk több helyre bekerülni. Ilyeneket tudunk találni a FIVOSZ-ban, illetve eljárunk a Magyar Vállalkozók Üzleti Körének találkozóira. Nagyobb partnerek, szélesebb portfólió ,hosszabb eltarthatóságú termékek - szerintem így lehet növekedni. Meg hát gépesíteni kell. Nagyon megugrottak idén a járulékok, nekünk nagyon sok pénzünkbe kerül a minimálbér emelése. Ez az alkalmazottaknak persze jó, csak vállalkozói oldalon nem kompenzálja semmilyen támogatás. A harmadik teendőnk pedig egyszerűen az optimalizálás - csökkenteni a költségeket a bevétel növelése mellett.

Kép forrása: youtube.comkikapcsolodok.blog.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv.blog.hu/api/trackback/id/tr6912177488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása