9 tipp a hibátlan és hatékony KKV Facebook oldalért

A Telekom kutatása szerint Magyarországon a vállalkozások egyharmadának van Facebook oldala. De hogyan boldogulnak a rejtélyekkel teli Nagy Kékségben? Az alábbi tippeket megfogadva biztos lehetsz benne, hogy a te üzleti “pédzsed” jó szelet fog kapni ezen a veszélyeket és hatalmas kincseket rejtő online tengeren!

0_2.jpg

Az összes magyar vállalkozás egyharmada “fent van” a Fész hatalmas, kék-fehér óceánjában. Sok vagy kevés? Nyilván szolgáltatásunk jellegétől függ, hogy mit tudunk kihozni a Facebook jelenlétből, de az biztos, hogy majdnem olyan fontos, mint a saját weboldal. Sőt! Bizonyos szegmensekben még hasznosabb is lehet az ügyfelek elérésében, mint az egyéb online megoldások.

Sajnos, vagy szerencsére, a Facebook elég nagy szeletet jelent ma az internetezésben. Az átlagos magyar felhasználó  napi másfél órát  lóg itt. De az erre vonatkozó kérdésre azért is komplikált őszinte választ adni, mert a telefonunkra rápillantgatást utazás vagy egyéb tevékenység közben nem valószínű, hogy beleszámoljuk ebbe.

A lényeg, hogy éppen eleget vagyunk rajta, talán túl sokat is, ha azt nézzük, hogy a Facebook egy “személyre szabott” világot tár elénk, és így nehezebben tudunk reális képet alkotni. Egyre kevesebb időt töltünk azzal, hogy mi magunk döntsük el, mit nézünk meg a neten: azt nézzük, amit a Facebook elénk tár, és a Facebook igyekszik nekünk tetsző dolgokat mutatni. Sokak szerint káros hatással van a demokratikus politikai berendezkedésű államok társadalmaira az, hogy egyre nehezebben látunk ki saját nézeteink online buborékából.

1_11.jpg

Akárhogy is, valamiből kimaradhat az üzletünk, ha távol maradunk a Facebooktól. Facebookare necesse est.

De hogyan lehet az óriási szolgáltatás kaotikus és rejtélyes működésének vizét a saját malmunkra hajtani? Lássuk!

1. Adminolj értelmesen!

Az üzleti Facebook oldalt menedzseld a saját accountodról, és kész! Ne hozz létre kamuprofilt. Egyrészt veszélyes, mert tilos: a Facebook letilthatja, ha arra gyanakszik, hogy nem a saját neveden vagy fent. Ehhez elég, ha valaki jóindulatúan feljelenti a profilod.

Másrészt, a profilok közötti váltogatásba beleőszülsz. És a telefonodra melyiket kötöd be? Csak a nyűglődés van az egésszel.

Sokan azért hoznak létre kamuprofilt, mert annak a jelszavát meg merik adni a titkárnőnek, az unokaöcsinek, vagy bárkinek, aki alkalmanként posztol az oldalra. Ennél ezerszer jobb megoldás, ha a Beállításokban felruházol valakit posztolási jogosultsággal, így attól sem kell tartanod, hogy mondjuk véletlenül letörli egy jószándékú szerkesztőd az egész oldalt, vagy átnevezi, vagy hasonló katasztrófát okoz. Ha külön embered van arra, hogy Facebookon hirdetéseket futtasson (ami szintén nem butaság), akkor neki is be tudsz állítani arra jogot, hogy lássa a statisztikákat és hirdetéseket szerkesszen, de posztolni nem fog véletlenül sem.

4.png

2. Válassz jó profilképet!

Arra gondolj, hogy az az “arckép”, ami minden poszt és komment mellett megjelenik. Azaz jól kell kinéznie közepes méretben és egészen piciben is. Ezért ne írjál rá semmit ami olvashatatlanná válik. A túl bonyolult ábrából is csak egy kis szösz lesz, amikor kommentben az oldal nevében válaszolsz valakinek.

3. Linkelj!

Fontos a Facebook, de attól még tartjuk magunkat ahhoz az állításunkhoz, hogy minden digitális kommunikációd fő célja az, hogy a weboldaladra terelje a forgalmat, és ott remélhetőleg vásárlások, foglalások, de minimum érdeklődések történjenek.

Ezért üzleti Facebook oldalad leírásában és adataiban jelenítsd meg a webcímed, de van ennél jobb trükk is: minden egyes kép leírásában el lehet helyezni kattintható linkeket! Szóval a profilképed, a háttérképed, és indokolt esetben a különböző posztjaidnak a fotói alatt is szerepeljen a webcímed! Gondolj bele, hogy ha valaki csak azt az egy képet látja, mert egy ismerőse megosztotta vele, akkor ezzel a linkkel lehetőséget adsz neki arra, hogy azonnal felkeresse a weblapodat, bogarászás és pötyögés nélkül.

Persze a weboldalad különböző menüpontjairól is írj néha posztokat, ezáltal mindig újabb direkt linket nyitva a szájt és a Facebook oldal között.

4. Cétéázz!

A “CTA”, azaz Call-to-Action, azaz Felhívás Keringőre a digitális marketing szlengjében az, amikor konkrétan megmondod a felhasználónak, hogy mit csináljon. (“Hívj most!”, “Iratkozz fel!”, “Ne maradj le, kattints ide…”)

A Facebook  két évvel ezelőtt felszerelte a Facebook oldalak tetejét egy olyan gombbal, amire írhatsz bármit, és az történik, amit te szeretnél, ha a felhasználó megnyomja azt a gombot. Így néz ki például a Telekomnál:

kepkivagas_3.JPG

Ez elég hasznos, mivel körülbelül pont ezért vagy egyáltalán Facebookon: hogy a lájkolókból ügyfél legyen.

5. Fotózz és videózz!

Told a képes anyagot minden mennyiségben, hiszen - és ez nyilván nem meglepő - ezek a tartalomtípusok bizonyítottabban több aktivitást hoznak, mint a szimpla szöveges posztok és linkek. Nehéz ügy, mert ha béna minőségben rakod fel a dolgokat, akkor még cikibb is lehet, mint ha nem csináltál volna semmit, de mindenesetre tartsd ezt szem előtt.

Fontos: a videóidat ne csak YouTube-ra tedd ki, és onnan linkeld, hanem töltsd fel egyenesen Facebookra! Ugyanis, ki hitte volna, a Facebook szívesebben tolja meg ezeknek a láthatóságát, mintha a rivális Google szolgáltatására, a YouTube-ra kéne linkelnie.

Az aktivitás (szaknyelven: engagement) állandó hajhászása egyébként azért fontos, mert növeli az oldalad által elért személyek számát (ez a Reach). A Facebook egy zéró összegű játék: kisbabás fotókkal és aranyos macskákkal kell versenyezned azért, hogy a te üzleted posztját is lássa élő ember, és akkor fogja még több ember látni, hogyha aki látta, az lájkolta is.

Persze, vannak azért ennek más módjai is, erről szól a következő két tipp.

6. Bátorítsd a feliratkozást!

Nem túl erősek a tudatos internetezést bátorító hangok, és egyre halkabbak, de azért a Facebooknál is problémának érezték, hogy semmilyen módja nincsen a felhasználónak annak biztosítására, hogy nem marad le egy bizonyos oldalnak egyetlen posztjáról sem.

Ma már egy oldal Like gombjára kattintva részletesen be lehet állítani, hogy milyen értesítéseket kérünk róla. Ezt kommunikáld ezerrel! Néhány posztonként érdemes felhívnod erre a figyelmet, különösen akkor, ha most futtatod fel az oldalt, vagy ha éppen egy fontos online kampányod zajlik.

2_12.jpg

7. Hirdess!

Sajnos egy garast sem kapunk a Facebooktól ezért a cikkért, így nem fűződik érdekünk ahhoz, hogy a hirdetőrendszerük használatára buzdítsunk, de az az igazság, hogy egy KKV számára kevés költséghatékonyabb hirdetési forma létezik ma, mint a Facebooké.

Szórólap? Helyi reklámújság? Óriásplakát? A Facebookon ezernyi paraméterben lehet beállítani, hogy kik lássák a hirdetést, például földrajzilag is be tudod határolni. Ráadásul már néhányezer forintért elég sok releváns megjelenést kaphatsz.

A hirdetések egyik legegyszerűbb módja, ha “megpromózol” egy posztot, lehetőleg olyat, ami amúgy “működik”, többen kedvelték már, valamiért releváns, vagy hasznosnak érzed új emberek megszólításához is. Fontos: ne csak az akcióidat promózd, hanem a “hétköznapi”, branderősítő posztokat is. Ne akarj mindig valamit az emberektől, mert nagyon gyorsan rádunnak!

8. Posztolj rendszeresen!

Az egyik legalapvetőbb hiba, és persze az egyik legnagyobb kihívás. Lehet, hogy napi négyet posztolsz, lehet, hogy heti hármat, a fontos: tartsd a ritmust! A posztjaid legyenek egymástól nagyjából egyforma távolságra, semmiképp se posztolj két órán belül többször! Ez hosszabb távon segíti az oldalad elérését, és a felhasználóid is megszokják az ütemet. Sajnos egy párnapos kieséssel is elég nagy kárt okozol saját magadnak.

A posztokat be tudod időzíteni, úgyhogy a legjobb, ha elkülönítesz a Facebook oldal menedzsmentjére külön időblokkokat a munkahetedben, és akkor legyártod előre a tartalmakat, menedzseled a hirdetéseket. Ez egy “azonnali” műfajnak tűnik, de valójában a munka 90 százalékát el lehet végezni tömbösítve. Kivéve ezt:

9. Reagálj!

Ha kérdeznek, válaszolj. Gyorsan. Ha nem kérdeznek, akkor is mondj valamit. Ne told túl, de érezzék a törődést! Ezzel nagyon sokra lehet jutni. Számos cég nem foglalkozik a Facebookos megkereséseivel, mert az “nem hivatalos”, nem végezhetnek itt ÜFSZ tevékenységet. A KKV-nak nincs ilyen policyje, úgyhogy használd ki a személyesség varázsát! Folytass aktív párbeszédet a követőkkel. Ez sajnos nem megy máshogy, csak úgy, ha naponta többször ellenőrzöd az oldalra érkező kommenteket és a befutó üzeneteket.

Ezek az alapok, de már ezzel a magyar Facebook élmezőnyébe kerülsz, hiszen rengeteg a hűbelebalázs módjára készített, alig karbantartott üzleti oldal a magyar Facebook-galaxisban. Kövesd a KKV Blogot, mert ez még csak a kezdet, le fogunk ereszkedni a Nagy Kékség legtitkosabb mélyrétegeibe is további posztjaink során!

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv.blog.hu/api/trackback/id/tr5812047177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása