Öt gyorstipp vállalkozásod fejlesztésére

Nem titok, hogy sok családi, egyéni vállalkozás hamar megreked egy szinten, és szinte a túlélésért folytatott küzdelem, a napi működés felemészti minden energiájukat. Azonban sok ilyen vállalkozás nem teszi meg azokat a viszonylag egyszerű lépéseket, amelyek elindíthatnák a fellendülés felé - ezekből a trükkökből szedtünk össze ötöt, amelyeket akár most rögtön elkezdhetsz megvalósítani.

1.jpg

A CIB Bank és a BellResearch idei kutatása szerint a hazai kisvállalatok negyede nehezen tör ki az otthoni keretekből. Jellemzően egy- vagy kétszemélyes, családi vállalkozásokról van szó, amelyek egy bizonyos tevékenység, egy konkrét üzleti ötlet megvalósítására jöttek létre. A cél alapvetően pusztán annyi, hogy a kisbolt, kifőzde, kiskereskedelmi egység legális keretek között, tisztes megélhetést nyújtva működni tudjon.

Akik jól megfontolt döntést hoznak az előkészítés során, azok ezt a célt teljesítik is, hiszen egy meglévő keresletre adnak kínálati választ. A vállalkozásnak azonban nem kellene itt megállnia, éppen ellenkezőleg: ez csak a kezdet. Mégis, sokan megrekednek itt, és a jogszabályi környezet vagy a fogyasztói szokások hirtelen változása súlyos csapást is mérhet a család megélhetését jelentő boltra vagy szolgáltatásra.

Az adatok elemzése és az érintett vállalkozások jellemzőinek áttekintése során a CIB szakértői arra jutottak, hogy a kutatásban „One Man Show”-ként becézett szegmensben a tulajdonos egymaga dolgozik, vagy legfeljebb 1-3 másik személyt von be az ügyintézésbe, akik igen gyakran családtagok. Mivel a vállalkozás a család mindennapjainak része, ezért bizony gyakran összekuszálódnak a szálak - az üzlet vezetése összefolyik a háztartás vezetésével. A gyakorlati eltérések csak annyiban mutatkoznak meg, amennyit a jogszabályok megkövetelnek.

A háztartás vezetése azonban nem ugyanolyan, mint egy vállalkozás menedzselése. A CIB, levonva a fő tanulságokat, összeállított egy listát azokról a megoldásokról, amelyek jellemzően hiányoznak ebben a szegmensben, pedig nem bonyolultak, és sokat tudnának lendíteni az üzleten.

Nézzük át, mit tanácsolnak a profik!

2.jpg

1. Készíts üzleti tervet!

Magától értetődőnek hangzik, de nem feltétlenül az. Sokan azt hinnék, ilyesmire csak “komoly” cégeknek van szüksége. Pedig ha előre tervezetten bevételi célokat tűzünk ki magunk elé, akkor magától adni fogják magukat az ötletek arra is, hogy a bevételünket pontosan hogyan forgassuk vissza a cégbe, tovább növelve forgalmunkat. A terv persze nem feltétlenül egyezik azzal, ami valóban történni fog majd, de a mindennapi ügyek intézésekor segít, ha van a háttérben egy biztos sorvezető.

- Hová akarok eljutni?

- Mi a célom a következő 12 hónapban?

Ha ezek a kérdések tiszták, rögzítettek, akkor sokkal pontosabban látjuk, hogy sínen vagyunk -e, tartjuk -e a tervet, és ha nem, akkor könnyebben tudunk döntéseket hozni arról, hogy mit kellene módosítani, min változtassunk.

Egyszerűen, akár papíron, írjuk le tervezett bevételeinket, és vezessük mellette folyamatosan az elért bevételeket. Tervezzük meg előre, milyen fejlesztéseket szeretnénk végrehajtani. Gondoljuk át, szeretnénk -e extra forrásokat bevonni, és hogy honnan tudjuk azt előteremteni. Ez a sorvezető aztán automatikusan beépül majd mindennapi tevékenységünkbe, és ez hasznos lesz akkor, amikor gyorsan kell döntést hozni, mert nem kell minden pillanatban újragondolni, hol vagyunk és hová tartunk.

Ráadásul mindehhez könnyen profi segítséget is kaphatunk, hiszen a bankok többségénél, így a kutatást finanszírozó CIB Banknál is minden érdeklődő kisvállalkozásnak saját vállalati banki tanácsadója van.

3.jpg

2. Folyamatosan tanulj!

A kutatásból kiderült, hogy kimutatható az összefüggés a cégvezetők pénzügyi ismeretei, korábbi pénzügyi területen végzett tanulmányai és az általuk vezetett vállalkozás sikere között. Minél inkább érti valaki a pénz világát, annál valószínűbb, hogy jól méri fel a vállalkozása sikeres működtetésének feltételeit.

Sokan vannak, akik alacsony képzettséggel, a pénz működésének tanulmányozása nélkül vezetik vállalkozásukat, és akár viszonylag jól is megy nekik. Nekik érdemes a leginkább továbbképezniük magukat, mert ekkor minden megszerzett újabb tudás nagyon hatékonyan hasznosul!

Ezért érdemes bármilyen életkorban, élethelyzetben, és képzettség mellett belevágni a pénzügyi ismereteink fejlesztésébe. Erre sokféle, akár ingyenes, vagy kedvezményes képzési lehetőség létezik már, a költségek pedig elszámolhatók.

4.jpg

3. Érezd magad otthon az Interneten!

Így a XXI. század második évtizedének vége felé közeledve alig létezhet nagyobb közhely annál, hogy az online jelenlét minden üzleti vállalkozás életében fontos.

A digitális eszközök sokak számára riasztóak, mert speciális tudást feltételeznek. Egy külön tudomány weboldalt készíteni, online hirdetéseket működtetni, nem igaz? Nos, mostanra már annyira fejlett ez az iparág, hogy a szakértői költségek egyre alacsonyabbak, az eszközök pedig egyre csak egyszerűsödnek, egyre könnyebben használhatók.

Ez azt jelenti, hogy a belépési küszöb már nagyon alacsony. Bárki belevághat, és nagyon érdemes belevágni, mert a digitális kommunikációba fektetett pénz és energia gyorsan megtérül a vállalkozásban - minden vállalkozásban, most már kivétel nélkül.

Ennek oka elsősorban az okostelefonok demokratizálódása - szinte mindenkinek van már, anyagi lehetőségektől függetlenül, a másik oka pedig az internetes hozzáférés terjedése: egyre több helyen, egyre gyorsabb Internethez lehet jutni olcsón, és egyre könnyebb ingyen wifi hozzáférést találni.

Egyszerű weboldalakat már konkrétan bárki, aki tud számítógépet kezelni, képes lehet összerakni, hiszen sok internetes szolgáltató kínál sablonokat, egyszerűen módosítható “template” weboldalakat, amelyek sok kisvállalkozás számára kielégítő online jelenlétet biztosítanak.  De a teljesen saját weboldal terveztetése sem jelent komoly költséget, annyira sem, mint akár 3-4 éve.

Az online hirdetések világába a Google ingyenes belépést kínál, sőt, képzéseket szervez az érdeklődők számára, amelyek ingyenesen látogathatók. Érdemes lehet az “egész nap a neten lógó” fiatal ismerősök, családtagok figyelmébe ajánlani az AdWords elsajátítását, akár jutalék reményében, mert az internetről beeső megrendelések látványos felpörgése, a hirdetések paramétereinek állítgatása izgalmas és jövedelmező tevékenység lehet az erre fogékonyak számára.

A social felületek szerelmeseinek pedig akár szórakoztató munka is lehet a céges Facebook oldal megtervezése, üzemeltetése - egy ilyen oldal elindítása maximum 5 perc, utána már rajtunk múlik, mennyi energiát teszünk a működtetésébe.

A lényeg, hogy az okostelefonok és az Internet miatt akármilyen kicsi vagy eldugott helyen lévő céget, vállalkozást is működtetünk, könnyen olyan ügyfeleket szerezhetünk, akikre nem is gondoltunk volna.

5.jpg

 4. Légy nyitott az újdonságokra!

Az Internet miatt az új információk, innovációk, új trendek megismerése azonnali és pillanatnyi lehet, ha megfelelő módon használjuk a különböző online információs csatornákat, mit amilyen a Google Értesítések, az RSS olvasók, vagy a hashtagek - ezekről a későbbiekben itt, a KKV Blogon is olvashattok hasznos tippeket.

Bármivel is foglalkozik a vállalkozásunk, ma már gyorsan képbe kerülhetünk az iparág napi újdonságaival. Az új dolgok elsajátítása azonban nem megy gyorsan, és különösen Magyarországra jellemző, hogy lassan gyűrűznek be az újabb trendek. Ezért aki korán kel, itthon még több aranyat lelhet, mint akár külföldön.

A fogyasztói hozzáállás is megváltozott - régebben a bevált dolgok voltak a megbízható választások, ma viszont már mindenki fogékony az újra, sőt, igényli azt. Ezért érdemes különös figyelmet szentelni ügyfeleink igényeire is - talán tőlük jön a tipp a következő nagy durranásra!

5. Pályázz!

A pályázatfigyelés és a hatékony pályázás szinte egy külön művészeti ág, de ingyen pénzt jelenthet a vállalkozásunknak - ne engedjük meg magunknak azt a luxust, hogy nem követjük nyomon a lehetőségeket! Ez az egyik legkönnyebb módja a külső források bevonásának, vagy az eszközpark felújításának.

Érdemes odafigyelni a bankszektor kifejezetten kisvállalkozásokra kifejlesztett, akár szezonális, akciós termékeire, mint például a forgóeszköz-hitelekre, és egyéb eszközökre, amelyekkel akut likviditási problémát lehet áthidalni, és természetesen a pályázati önrész előteremtésében is direkt erre tervezett banki konstrukciók kínálatára.

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv.blog.hu/api/trackback/id/tr8311766811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása