Mentes - Élvezetek bűntudat nélkül

A jó vállalkozó a globális trendekből és a saját életéből egyszerre merítve talál rá arra az üzletre, amit sikerre tud vinni. A CIB és a Vállalkozó Blog közös üzleti kalandjának második szereplője a Mentes, amely kompromisszum nélküli finomságú, de garantáltan egészséges édességekkel terjeszkedik. Oltványi Zsolt tulajdonossal jártuk be az üzemet.

905896_322272671306804_8367507215615738890_o.jpg

Kép forrása

Melyek a fő céljaitok?

Mindig arra törekszünk, hogy olyan termékeket gyártsunk, amelyeket az érzékenységekben szenvedők is fogyaszthatnak, lemondások nélkül. Alapelv, hogy se cukor, se tej, se laktóz, se glutén nincs abban amit készítünk. Mindent próbálunk a legtermészetesebb formájában használni. Az üzemnek gluténmentes minősítése van, ez az egyik legnagyobb varázsunk és tudásunk. Sok olyan alapanyagunk van, amelyet kevés üzletben használnak még. Magvak, aszalványok, utóbbiak természetesen cukor nélküli aszalással készülnek, ami egyébként nem annyira jellemző a piacon még. Datolya, kesudió, rengeteg kókuszalapú dolog. Vagy a goji bogyó, ami nagyon jó dolog, nagyon magas a C-vitamin tartalma. Azt szoktam mindenkinek mondani, hogy inkább ezt egye, mint a kapszulákat, 2-3 szem fedezi a napi szükségletet. Búzaliszt helyett meg tápióka, lenmagliszt - mind nagyon jó hatással van az emberi szervezetre. Igazából a másik cégem online marketinggel foglalkozik és egy idő után elegem lett abból, hogy másoknak építsek márkákat. Ebből lett az egészségtudatos cukrászüzem.

Miért lettetek ti “Mentes”-ek?

Én azt szoktam mondani, hogy mindig legyél valaminek a specialistája. Benne vagyok a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének Gasztro bizottságában. Rendszeresen felkeresnek fiatalok tanácsért. Elmondom a tapasztalataimat, a hibákat, amiket vétettem, hogy ők is tanuljanak belőle. És azt látom, hogy nagyon sokan akarnak kávézót nyitni. Semmi szaktudás, tapasztalat, nem tudom miért van benne ez a kávézó-dolog az emberekben, de nekik is ezt mondom. Ne a 2068. kávézó legyen a tiéd, hanem - direkt szélsőséges példát mondok - egy “hörcsögbarát hely”, ami a hörcsögkedvelőket hozza össze. Én sem akartam még egy cukrászüzemet csinálni. Gyorsan tönkrementünk volna.

img_9658_2_1_exact726w.jpg

Kép forrása

Tavaly így is egy nagyon komoly üzleti mélypontot éltünk meg, innen sikerült jól prosperáló helyzetbe kerülnünk. Most más jellegű problémákkal küzdünk, ami a vállalkozói blogot jellemzően sújtja. Saját bőrömön tanultam meg, hogy egy ilyen vállalkozásnál mennyire fontos a cash flow. Idáig azt hittem, hogy ha megy a vállalkozás és nyereséges, az tök jó. Csakhogy most a rendszerünkben megjelentek nagyobb partnerek, akiknek 7-15-30 napos fizetési határidőt biztosítunk. Nagyon örömteli, ha bejön egy partner, aki jelentősen hozzátesz a havi bevételünkhöz, de ha 30 napos határidőt adok neki, akkor az a bevétel egészen addig áll a rendszerben. A beszállítóim javarésze viszont készpénzért ad alapanyagot. Tehát nyereségesek vagyunk, közben meg nincs pénzünk. Így alakult át a fő tevékenységem mostanában a növekedésmenedzsmentté. Jelenleg többmilliós nagyságrendben áll bevételünk kint a partnereknél, és szintén milliók állnak alapanyagban, ehhez hozzájárult a nemrégiben bekövetkezett indonéz vész, amely miatt a kókuszkrém beszállítónktól nem érkezett meg több konténernyi áru. Ráadásul nagyon speciális kókuszkrémet használunk, olyat, amit fel lehet verni, habosítani. Kettő ilyen típus van a tizenháromból. Mindet kipróbáltuk. Szóval képzeld el azt, hogy az egyik fő alapanyagod ára 880 forintról felugrik 1500 forintra. Amíg ugyanis kiesett a beszállítás, az üres hetekre mindenhonnan be kellett vásárolnunk belőle, mindenféle kiszerelésben. Tízliteres helyett először a litereseket vettük, most ott tartunk, hogy kétdecis krémeket bontogatnak a cukrászaink. Eléggé megnöveli a munkaigényét szinte minden termékünknek.

Miért hagytad ott a marketinges, irodai gondolkodós életet egy ilyen kisipari üzem kormányozásáért?


Először multinál dolgoztam, középvezetői szintig jutottam. Öt évet dolgoztam a cégnél, de elértem egy szakmai plafont. Tudtam, hogy valami másba kell fognom. Ez 6-7 évvel ezelőtt volt.  Egy barátommal a Groupon sikerét utánzó kuponos rendszer fejlesztésébe kezdtünk, csak időközben valamennyire megtanultam üzleti tervet készíteni, és rájöttem, hogy ahhoz, hogy ezt tényleg beindítsuk, még nagyon sok pénz kell. Viszont már készítettünk a bevezető kampányhoz egy tök jó Facebookos alkalmazást, amit akkoriban azért még elég kevesen csináltak. Ez megtetszett pár ügynökségnek, kérték, hogy fejlesszük le más cégeknek, testreszabott kinézettel.  Így jött létre az online marketingvállalkozásunk, hiszen ehhez nekünk is kellett egy cég, amit megcsináltam és foglalkoztam vele félgőzzel, a multis állásom mellett. A cégnek a mai napig egy főállású alkalmazottja van, főleg szabadúszókkal dolgozunk együtt. Egyre több freelancer van, akik a saját területükön jók, szerintem a világ egyre inkább ehhez a trendhez igazodik. Így nem volt irodánk, titkárnőnk, én intéztem a pénzügyeket. Nagyon jó emberek érkeztek így a rendszerünkbe, sok cégnek segítettünk, jó volt látni például, hogy segítettünk egy “apa-fia” vállalkozásnak viszonylag nagy vállalattá nőni. 

oltvanyi_zsolt-copy_1.jpg

Kép forrása

Aztán jött egy magánéleti törés az életemben, és ekkor sok mindent átértékeltem. Ekkor lett elegem abból is, hogy másoknak építek brandet. Egy társammal elkezdtünk termékeket fejleszteni, belevágtunk sok hülyeségbe, de közben megcsináltunk a harmadik kerületben egy óriási nagy konyhát, három cukrásszal. Figyelemmel követtem a trendeket, és ezért választottam az egészségtudatosságra alapuló üzlet indítását, de ezt a saját élményeim is alátámasztották. Mivel ekkoriban sokszor éreztem magam rosszul, rájöttem, hogy a hangulatom is jobb, ha egészséges dolgokat eszem. Megpróbáltam minden eszközt megragadni ahhoz, hogy jobb kedvre derüljek, ezért elkezdtem odafigyelni az étkezésemre. Nekem is vannak káros szenvedélyeim, de a hétköznapjaimba be tudtam építeni módszereket. Egy ilyen trend a paleo. Néhány év múlva biztosan más lesz, most például jön fel a vegán. A termékfejlesztéshez fontos a trendkövetés, és ezért készítünk olyan ételeket, amelyeket az emberek be tudnak építeni a hétköznapjaikba, lemondások nélkül. Édesapám is falja a termékeinket, pedig ő is a tipikus “amiben nincs hús, az nem étel, amiben nincs cukor, az nem édesség” hagyomány hívője. De ízlik neki, mert nem okoz gondot a cukor hiánya.

Szóval finom termékeket csináltunk, de még nem volt mögötte matek. Nem tudtuk, hogyan kell árazni. Az első üzemet én terveztem, hozzá nem értőként, úgyhogy volt olyan cukrász, aki napi 7 - 10 kilométert gyalogolt. Mindent a kezük alá kell rakni, hiszen ezzel sok pénzt is megtakaríthatunk. Nem volt folyamatkövetés, így nem vettem észre egy ideig, hogy az egyik sütink veszteséget termel, mert időközben a mandulaliszt ára felment a duplájára. Én nem vagyok cukrász. Aki esetleg rálátott valamire, nem feltétlenül szólt, szóval megvezettek néha. De a brand ismertsége azért ment felfelé szépen, kóstoltattunk rendezvényeken. Óriási döntés volt, hogy egy hatalmas konyhát építettünk, ennek köszönhettük, hogy nem mentünk tönkre, mert így választott minket partnernek a Paleo Nasi, a Mogyi brand tulajdonosa. Hozott be a cégbe receptúrákat, amelyekkel ki tudtuk használni az üzemi kapacitásainkat és volt bővülési lehetőségünk. Kezdetben két cukrászunk volt, közülük az egyik a termékfejlesztő, egy kisegítő, és én voltam az árukiszállító. Most van tizenegy alkalmazottunk. Én minden hónapban leírom, hogy mivel foglalkozom, és átgondolom, hogy mit tudnék még ebből kiszervezni. Ezért van most már árukiszállítónk és így tudok egyre többet kapcsolatépítéssel, üzleti klubokba járással foglalkozni.

42177_copy_1_mentes_cukraszuzem.jpg

Kép forrása 

Úgy tűnik, az elmúlt néhány évben a piac, a kereslet is erősödött.

Egyre nagyobb az igény, igen, egyrészről sajnos. Az emberek egyre több műanyagot esznek, ebből kifolyólag az érzékenységgel rendelkező személyek száma is növekszik. De a növekedésünknek vannak korlátai, azért ez egy kézműves műfaj. Lett volna lehetőségünk bekerülni 37 üzletes hálózatba, de a legnagyobb ciki az, hogyha berobban egy termék és nem tudjuk kielégíteni az igényeket. Ezért keresek most gépeket, de iszonyatosan drágák. Ha a jövőre tervezett bevételt elérjük, akkor talán a bankok is máshogy fognak növekedési hitelt biztosítani. Eddig használt gépekben gondolkoztam, csakhogy ezeket a tésztákat nem tudja feldolgozni egy hagyományos élelmiszeripari gép, mert sokkal sűrűbbek, töményebbek. Tehát nincs is felkészülve az ipar ezekre a termékekre. Ezért nem is tudnánk most nagy áruházláncokba bejutni. De őszintén szólva, lehet, hogy ezekkel a termékekkel nem is akarunk. A Mentes termékcsoportot nem szeretném hipermarketben látni, ezek valamilyen szinten mindig kézműves termékek lesznek. Jelenleg a brand miliőjéhez hozzátartozik, hogy kézzel készül, műhelyben, és nem akarom más, nagy cégek hibáját elkövetni, melyek elveszítik a hitelességüket - mert nagyon magyarnak, nagyon vidékinek mondják magukat, miközben import alapanyagokból dolgoznak. Erre a szintre nem akarok eljutni. Nem vagyok álszent, ha tudunk gépesíteni, lehet hogy indítunk másik brandet arra, hogy a hiperek polcain is megjelenhessünk, vagy akár külföld felé is nyitni lehet vele. Akkor az már nem kézzel készített lesz, de egészséges. Mert sokan kommunikálják, hogy “cukormentes”, vagy éppen “alacsony kalóriatartalmú” a termék, csak annyi motyó van benne, hogy sokkal egészségtelenebb a cukrosnál. 

Műhelytitkok a CIB-től

Mi lehet a Mentes eddigi sikerének a kulcsa? Többek között az, hogy az üzleti vállalkozás olyan ötletre épül, mely egyedi értékajánlattal (Unique Selling Proposition, USP) rendelkezik és ezáltal megkülönbözteti a vállalkozást a többitől. A Mentes alapötlete kiváló , hiszen valódi keresletre ad valódi választ. Az alapos gondos tervezés, a valós fogyasztói és üzleti igények feltérképezése, a célcsoport meghatározása, a piac tanulmányozása mind-mind elengedhetetlenek ötletünk megvalósításhoz (pl. milyen fogyasztói trendek hatnak a termékünkre, milyen erős a verseny az adott piacon belül, milyen széles fogyasztói réteget célzunk meg). A Mentes tudatossága ezen a téren is szembetűnő: termékeikkel valós fogyasztói igényt elégítenek ki, mely követi a legújabb fogyasztói trendeket, és értékesítési modelljük kiszolgálja üzleti elképzelésüket.

Néha maga a növekedés lehet gátja magának a növekedésnek. Ellentmondásos? Nézzük meg! Az üzleti modell kialakításánál esszenciális kérdés, hogy úgy alakítsuk ki az értékesítési stratégiát, hogy az támogassa az üzleti koncepciót, és hogy ne ütközzünk kapacitás illetve fizetési problémákba. Amikor likviditásról beszélünk, igazából arról beszélünk, hogy mikor kell fizetnünk partnereinknek, illetve nekünk mikor fizetnek a vevőink. Ez egyszerű, ha egy multinacionális cég vagyunk, aki hosszú fizetési határidőket tud szabni, miközben a vevők sokszor azonnal vagy rövidebb határidőre fizetnek. Viszont ha ezt egy kisvállalkozó székéből nézzük már korántsem, hiszen a likviditási probléma akár magát a működést veszélyeztetheti, reputációs kockázathoz is vezethet. Ebben az esetben jöhet jól egy folyószámlahitel, hiszen erre lett kitalálva. Amikor az előző üzleti teljesítés még nem íródott jóvá a számlánkon, viszont a következő megrendelés már a küszöbön van, amihez az üzletfolytonosság érdekében be kell szereznünk az alapanyagot, az összetevőket , akkor nyugodtan, a munkánkra összpontosítva várhatjuk, hogy az előző partner utaljon, a kapcsolat megmaradjon, és újak épüljenek, a cég pedig növekedjen.

További információk a CIB Bank honlapján.

Gondolkodtatok saját hely nyitásában?

Jövőre szeretnénk egy egészségkomplexumot. Az mintaboltként  üzemelne, de lehetne ott jóga, egészséges főzögetés, ahol látványosabban be tudnánk mutatni ezt a vonalat, amit képviselünk. Plusz dolgozunk egy franchise-rendszer felállításán. Ennek az egyik oldala, hogy a boltok nem szeretnek sok helyről rendelni, hozzánk meg sok helyről érkezik alapanyag, tehát ezt össze lehet rakni egyfajta nagykeres megoldássá. A másik oldala az, hogy helyreszabottan tudjunk megoldásokat kínálni, folyamatos szaktanácsadással. Sokan beállítanak a pultba olyan embereket, akik nem tudnak válaszolni olyan kérdésekre, amiket te valamilyen alkotóelemre érzékenyként felteszel neki. Vagy például vannak olyan üzemek, ahol délelőtt gluténtartalmú liszttel sütnek, aztán lemosnak mindent, és délután meg folytatják gluténmentessel. De a liszt a levegőben is szennyez! Ha kinyitunk egy liszteszsákot egy raktárban, az összeszennyezheti azt is, ami csak később kerül oda. A hiperérzékenyek egy részecskétől is rosszul vannak. Mi nagyon vigyázunk arra, hogy gluténmentes legyen a termék, de ha kivisszük a partnerhez, ott meg kirakják a polcra a gluténtartalmú túrós táska mellé, akkor hiába dolgozunk a mentességen. Nagyon sokszor azért van ez, mert hiányzik az információ. Én ezen a piacon dolgozom, nekem fontos. A franchise ebben is tud segíteni. Az a cél, hogy hosszú távon olyan rendszert tudjunk kifejleszteni, amivel tudunk másoknak segíteni abban, hogy amit mi képviselünk az, az ő életükbe is beépíthető legyen. Egy példa: lehet cukormentesen is dunsztolni, és eltenni dolgokat. Sokan nem tudják.

A sorozatunk következő részében az Asztalka cukrászda történetét mutatjuk be.

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv.blog.hu/api/trackback/id/tr8812030435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása