A CIB Bank és a Vállalkozói Blog közös sorozatában négy izgalmas magyar KKV fejlődését követhetjük nyomon - ebben az epizódban azt nézzük meg, hogyan boldogulnak a vállalkozások az egyik fő kihívással: a pénzügyi tervezéssel.
Startpont
Oltványi Zsolt, a Mentes vezetője szerint egy vállalkozás tervezésekor ketté kell választani az indulás költségeit. Külön kell értelmezni az egyszeri beruházási költségeket, és előre kalkulálni a tervezett havi működés költségeivel. Mindkét tétel esetében minimum 20 százalékot rá kell dobni a tervezetre, mert szinte mindig vannak előre nem látható fejlemények! “Ha a befektetés költségei és fél évnyi havi költség is a rendelkezésére áll, csak akkor vágjon bele“ - tanácsolja Oltványi Zsolt.
Persze nem csak a kezdő vállalkozó tipikus tőkeforrásából, a “három F”-ből (Friends, Family and Fools) lehet építkezni - érdemes körülnézni az induló vállalkozásokat segítő pénzügyi alapok környékén is, mert “vannak nagyon jó támogatási rendszerek is, mint amilyen a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány akár 10 milliós kedvezményes hitelkonstruckiója.”
Oltványi szerint nem érdemes abban reménykedni, hogy a vállalkozás elindítása során teljes kontrollt tudunk érvényesíteni a terveink megvalósítás felett, és hogy minden úgy lesz, ahogyan elterveztük. De ő maga sem úgy áll hozzá már a kérdéshez most, két vállalkozás felépítése után, mint amikor először belevágott.
“Igazából sosem lehet előre pontosan belőni azt, hogy mi működik, és mi nem. Én most már a fenti pénzügyi tervezési módszer segsegítségével építem le az új ötleteimet - aminek nincsen meg ez az anyagi fedezete, azzal nem foglalkozom. Régen érzésre csináltam mindent, ma már nem mennék bele így semmilyen új üzletbe.”
Persze Zsolt számára már elegendő kihívást nyújt a Mentes működtetése, és már befizette a tanulópénzt korábbi próbálkozásai során.
Gyorsulás
Ha az üzleti ötletünk versenyképesnek bizonyul, és a vállalkozásunk reményteli, akkor jöhet a helyzet stabilizálása és a továbbfejlődés lehetőségeinek keresése. A Mentes azért próbál minél nagyobb ügyfelekre szert tenni, hogy kiszámíthatóbb legyen ez a fejlődési folyamat:
“A kicsikkel nehezebb előrelépni. Nekik például az is számít, hogy hó eleje vagy hó vége van a rendelések szempontjából. A nagyokkal viszont jóval több munkát igényel az előkészítés. Például már három hónapja dolgozunk azon, hogy bekerüljünk egy nagy energiamulti benzinkútjainak shopjaiba, ezalatt addig jutottunk el, hogy elküldtünk egy árlistát és volt három kóstolónk. Nehéz bekerülni, de ha már bent vagy, azzal meg tudod alapozni a céged életét.”
Ezek szerint tehát a nagyobb partnerekkel való üzleti együttműködés megteremtésére fordított munka ugyanúgy befektetés, mintha beruháznánk. Nem feltétlenül pénzt, de rendszeres menedzsment-munkaidőt igényel hosszú időn keresztül, ezért stratégiai szinten kell számolnunk vele, mint a cégünk pénzügyi fejlődésének egy lehetséges irányával. A hagyományos értelemben vett beruházás persze szintén mindig fontos lesz egy olyan élelmiszeripari cég számára, mint a Mentes. Például egy drága, de okos csomagológép hadrendbe állítása, a robotizáció lehetőségei itt, kkv szinten is jelentős bérköltséget takaríthatnak meg a vállalkozásnak.
Lelkes Virág, az Asztalka Cukrászda új ügyvezető-tulajdonosa a kínálat felskálázásában hisz: “Amikor átvettem a helyet, már tele voltam ötletekkel, mert beugrósként dolgoztam már itt előtte is. Azonnal bővíteni kezdtem, mert minél nagyobb a választék és a lehetőség, annál többen fognak minket látogatni. Egyelőre beválni látszik ez a stratégia, mert növekszik a profitunk, de a cél nem ez. Meghatároztam magamnak, hogy hová szeretnénk eljutni, és hogy mire lenne szükség a következő évek terveinek megvalósításához, ennek megfelelő lépésekben haladunk. Számunkra komoly, százezrekben mérhető befektetés például kiállításokon megjelenni, de hiszünk abban, hogy ez is fontos a vásárlói körünk növeléséhez.”
Terjeszkedés
A Navalla egy a nemzetközi piacokon is aktív internetes lámpabolt. Ebben a speciális üzletágban Németh Viktor szerint az egyik kulcs a sikerhez a megfelelően kiépített és koordinált raktárkészlet.
“A mi cégünkben az állandó költségeket a bérek, a szerverüzemeltetés, a marketing és a csomagszállítás jelentik, ezeket ellensúlyozzák a bevételeink. Átlagosan vagy nullszaldós vagy pluszos az eredményünk havonta. A profitból finanszírozzuk a fejlesztéseinket, mint amilyen az új weboldalunk és webshopunk motorja, aktuálisan pedig a raktárkészlet bővítése a célunk. Ez azért fontos, mert webáruházat bárki tud nyitni, de ha nincs készlete, akkor mondjuk egy garázsból tud árulni - mi is hasonlóan kezdtük, de ez ma már nem így működik. A lámpa mindenkinek most kell, nem egy hónap múlva. Ezt az igényt a készleted fokozásával tudod kielégíteni, például bizományos megállapodásokkal, ami azt jelenti, hogy a gyártók előre biztosítanak neked némi készletet. Ahogy már beszélgettünk róla korábban, a webes rendelésnek ez a kulcsa - ha éppen nincs raktáron, vagy régen kifutott már a termék, de mégis fel van töltve az oldalunkra, mert a gyártó nem adott számunkra elég friss információt, az elrontja a vásárlói élményedet, és nem jössz vissza többet. Mi próbáljuk ezt minimalizálni, mert évek tapasztalata azt mutatja, hogy ez fontos. Tehát a cél most egy legalább 1-2 hónapos forgalom megteremtése készletben, és közben éppen fejlesztünk egy saját készlettervező szoftvert is, amivel méginkább az eladások adataira támaszkodva tervezhetjük meg a rendeléseinket. “
Minden vállalkozás életében időnként felmerül a kérdés: nem lenne -e most szükség külső tőke bevonására? Ha hirtelen kellene sok pénz ahhoz, hogy nagyot tudjunk ugrani előre egy fejlesztéssel, ami később busás megtérülést hozhat, akkor a csábítás igen erős lehet. Hasonló helyzet a Feel Flux alapító-párosával is megesett már:
“Többször felmerült a kérdés, hogy van -e szükségünk tőkebevonásra, illetve akarunk -e ilyet mondjuk tulajdonrészért cserébe. A kezdeti időszakban néha kerültünk veszélyes készpénzhiány közelébe, amikor alapanyagot kellett rendelni, ma már ez nem jelent gondot. Persze elég szerény fizetést adunk magunknak gyakorlatilag bármilyen számunkra releváns karrieropcóhoz képest. Idén a forgalmi célunk a tavalyi év megduplázása. Ettől jócskán el vagyunk maradva most időarányosan, nagyjából ötven százalékos növekedést tudunk felmutatni a tavalyi év ezen szakaszához képest, ami persze így is jó. Az már jól látható, hogy a cég jelenlegi és egyre növekvő forgalmának fenntartásához nem fog kelleni külső tőkebevonás. Nyilván a korábban generálódó bevételeinket a jelenlegi, nagyobb volumenű gyártás alapanyagigényének finanszírozására fordítjuk. Tehát ha ez a hullám később majd kisimul és beáll a rendelések volumene, akkor tudunk arról beszélni, hogy a profitot mibe fektessük.”
A külső forrás bevonásának a befektetőkön és pályázatokon kívül van még egy módja, ha külföldi piacra állít elő a vállalkozásunk versenyképes exportcikket:
“Amikor ki akartunk menni New Yorkba év elején a Toy Fair nevű rendezvényre, akkor még egyátlalán nem állt úgy a cég, hogy ki tudtunk volna fizetni másfél-kétmillió forintot ennek a költségeire. Ehhez szerettünk volna támogatókat szerezni, például angyalbefektetőket, vagy szponzort, de ehelyett végül rátaláltunk az MNKH-ra, akik pont ezzel foglalkoznak. Közel egymillió forinttal támogatták az utunk elszámolható költségeit, ami ahhoz jött nagyon jól, hogy bele merjünk vágni, hiszen előre nem lehet tudni, hogy egy ilyen megjelenésnek milyen üzleti haszna lesz. És mindez nem visszatérítendő támogatásért, vagy tulajdonrészért cserébe történt, csak olyasmiket kellett vállalnunk, hogy rendelkezésre állunk riportra, ami amúgy is természetes lenne. A megbeszéléseink alapján ráadásul jövőre is támogatni fognak minket a Toy Fairen valamilyen mértékben. Később majd az ottani, New York-i találkozásoknak köszönhető eladásainkon termelődő adóbevételeket tudjuk nekik felmutatni eredményként, így pedig levezethető lesz az is, hogy az állam számára nettó bevételt jelentett végső soron ez a támogatás, ami az ő számukra is jól kommunikálható siker.”
De mit mond a szakértő?
A minél pontosabb pénzügyi tervezés elengedhetetlen egy cég életében. Így lesz a működés kiszámítható, tervezhető és hosszabb távon is fenntartható. Enélkül a cég likviditása folyamatosan veszélyben van, a bérek kifizetése bizonytalanná válik és a jövőbeni növekedés is megkérdőjeleződik. Oltványi Zsolt álláspontjával egyetértek, hogy pontos havi működési költségszámítással kell rendelkezni, melyet a normál értékesítés során keletkező haszonréssel kell kitermelni, valamint ettől függetlenül egy beruházási költségtervvel, melyet a beruházás révén megtermelt extra haszonrésnek kell fedeznie. Ezeket pontosan számszerűsíteni kell és visszamérni. Gyakori hiba, hogy a beruházásokat rövid forrásból finanszírozzák egyes vállalkozások, mint például szállítókkal. Ez rendkívüli sebezhetővé teszi a vállalkozást, a forgalom legkisebb visszaesése, vagy egy vevő nemfizetése rendkívül komoly gondokat okozhat. A szállítói finanszírozás elsődleges szerepe a készlet és vevőállomány növekedésben van. A Navalla Kft. esetében az 1-2 hónapos készlet felhalmozását ez tudja finanszírozni, ugyanakkor a készletező szoftver beszerzését semmiképp. A különböző igényekre különböző finanszírozási javaslatokat adnak a bankok. Készletfelhalmozásra, forgalomnövekedés révén megnövekvő vevőállomány finanszírozására rövid lejáratú hiteleket – a Feel Flux jelenlegi finanszírozási igénye, pl. folyószámlahitelt, míg beruházásokra (pl. készletező szoftver) hosszabb lejáratú – akár kedvezményes forrású – hiteleket. Fontos, hogy ezen hitelek visszafizetési forrása kizárólag az eszközbeszerzés révén keletkező extra haszonrés lehet. Ha nem ez, akkor át kell gondolni a beruházás létjogosultságát.
- Szabó Ákos, a CIB Bank KKV üzletágának régióigazgatója
Hamarosan jelentkezünk a folytatással, amelyben a KKV-világ egy újabb izgalmas területét beszéljük át a négy vállalkozás vezetőivel!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.