A tökéletes összhang nyomában

Minden cégre igaz, hogy csak szívvel-lélekkel dolgozva lehet előrelépni, de különösen a kisvállalkozásoknál fontos ez. Hogyan lehet megteremteni a szinergiát, mitől lesz vonzó munkahely a vállalkozásunk? Ennek jártunk utána a CIB Bank és a Vállalkozói blog sorozatának mai epizódjában.munka.jpg

 


A négy, kiválasztott, menő magyar vállalkozást szinte reality -szinten nyomonkövető szériánk most azt vizsgálja, hogyan állnak ezek a cégek a csapatépítéssel, milyen kihívásokkal küzdenek, és esetleg mit lehet ellesni tőlük. Az elhangzottakról pedig kikérjük Balogh Péter startup-befektető és employer branding szakértő véleményét, aki a Vállalkozói Blog visszatérő megszólalója.


“Néhány éve még nem voltunk szexik és a cukrászok sem tartottak minket izgalmasnak.”


- vezet be minket Oltványi Zsolt az egészséges édességek oximoronnak hangzó világába, ami a Mentes számára mégis otthonos terep. A cég indulásának jó időzítésére lehet apró jel, hogy ez a tendencia gyorsan megváltozott:
Most már cukrászt felvenni a legegyszerűbb, mert a mentes vonal a trendi. A munkakereső cukrászok is rájönnek, hogy elmehetnek valahová sokezredik magyar cukrásznak, vagy eljöhetnek ide mondjuk kétszázadiknak - hiszen ez még innovatív és feltörekvő szegmens. Ide inkább fiatalok jönnek, mivel az idősek már nem akarnak átállni - ami egyébként jó, mert így az arculatunknak megfelelőre formálhatjuk őket.
A Mentes hírének terjedésével persze azok a cukrászok és kisegítők is elkezdik keresni a céget, akik maguk is érintettek:
Az itt dolgozók 80 százaléjénak van érzékenysége, főleg glutén. Ilyen méretű “mentes” üzemből még relatív kevés van Magyarországon, és mivel a glutén a levegőben is szennyez, ezért az ilyen érzékenységűek számára nincs lehetőség más helyen dolgozni.

Ez egy nagyon jó alap a csapatépítésre. Ritka, hogy ilyen nagy arányban érintettek legyenek a cég dolgozói abban, amit csinálnak, azaz ennyire személyes problémát oldjon meg számukra. Nagyon fontos alappillér tud ez lenni.
Meg lehetne próbálni a Mentes csapattagokból márkanagykövetet csinálni, azaz néhányan közülük adhatnák a sztorijukat, az arcukat is a termékekhez a cég marketingjében, elsősorban a weboldalon és közösségi hálókon. Jelenleg a márka weboldala nagyon termékfókuszú, és bár prémium termékről van szó, nem túl erős a történetmesélés oldala, nincs személyisége. A csapat szerepeltetése jó eszköze lehetne ennek. Szerintem nagyon erős a közös érdeklődés, valószínűleg van kiaknázatlan kreativitás is a csapatban. Csapatépítésre lehet, hogy egy olyan hackatlhont tudnék elképzelni, ahol mindenki saját recepttel süthet valami újat, akár kis csapatokban. A végén közös kóstolás, zsűrizés és a legjobb kreálmányt akár termékké is lehet tenni. Esetleg a győztes csapatok az arcukat és nevüket is adhatják a műhöz, így téve személyesebbé azt.

- Balogh Péter

“Jó ide tartozni.”

asztalka.jpgFotó: Dívány.hu


Lelkes Virág, az Asztalka vezetője számára ez “nem csak egy cukrászda”.
Olyan csapattal szeretnék dolgozni akik nem csak fizetésért járnak be dolgozni, hanem mert szeretik a munkát, a helyet, a társaságot. Ez nem jelenti azt, hogy nincsenek feszültségek, azok mindig vannak. De nagyon össze kell tartani, mert pici a közösség. Mindenesetre ha éppen keresünk valakit, általában csak átnézem a hozzánk érkező leveleket. Annyian írnak, hogy szeretnének nálunk dolgozni, és ezért maguktól elküldik a CV-jüket.

A hírük miatti sok jelentkező hatalmas piaci előny, nagyon sok hasonló hely küzd munkaerőhiánnyal.
Valószínűleg a műfajjal jár, de a csapatban itt kulcsfontosságú szerep jut Virágnak. A többiek az ő személyiségének, kreativitásának meghosszabbításai. Egy ilyen közegben rendszeresen előfordulnak konfliktusok. Kérdés, hogy a csapatnak milyen a dinamikája, ki tud e nevelődni egy olyan gárda, aki a személyiségével is része lesz az egésznek, és ebben nagy kérdés a tulajdonos-alkalmazott viszony.”

- Balogh Péter

A kockázatokkal Lelkes is tisztában van, mert alaposan odafigyel a kollégák rezdüléseire:
Mindig mindenkire igyekszem figyelni. Ha azt látom, hogy valami megváltozik, nincs meg az a lendület, az a lelkesedés, amit megszoktam tőle, akkor egy kicsit várok, és aztán leülünk megbeszélni. Szeretném, hogy elmondják hogy mi a gond. Azt is szoktam mindenkinek mondani, ne csak egymás között beszéljék meg a problémáikat, hanem mondják el nekem is. Úgyis én tudok rajta segíteni, változtatni. És lehet, hogy más van a dolog hátterében, mint amire ő gondolna. Ez elsősoroban a pultosoknál nagyon fontos, hiszen a leglényegesebb dolog mindig az, hogy hogyan bánunk a vásárlókkal. Az ő munkájukon ez elképesztően érződik: ha bal lábbal kelnek fel, ha csak egészen kicsit kevésbé kedvesek vagy előzékenyek, máris kapjuk a kommentet. Ez talán kicsit a magyar mentalitás része is: ha jó dolog éri az embereket, azt kevésbé hajlamosak megosztani, mintha negatív dolog történne velük - azt ugyanis azonnal megírják.

Nagyon jó híre van a helynek, ami a jó munkát dícséri. Az átlagos minőségtől felfelé eltérni mindig küzdelmes, belső feszültségekkel járhat, a vezető szerepe nagyon fontos ennek a fenntartásában.
A csapatépítés során valószínűleg arra fókuszálnék, hogy mindenki megmutathassa a kreativitását, akár valamilyen dekorációs, akár berendezési, akár más fronton. Ilyen például a MadeByYou, ahol egyedi kerámiákat festhetnek.

- Balogh Péter

“Itt mindig van valami újdonság, új összefüggés, amiket meg kell tudnunk oldani.”


A Navalla egy kollégiumi szobából kinőtt nemzetközi kereskedőcég, a dinamikus, fluktuáló állományú első évek után mostanában kezd összeállni egy olyan csapat, amelyre hosszabb távon lehet építeni.
Ketten kezdtük Agócs Tamással, kollégiumi szobatársammal, a többieket felvettük, keresés után vagy ajánlás útján. Most már összeszokottnak mondhatom a csapatot, de még fiatalok és újak, a legrégebbi kollégánk is csak másfél éve van itt. Egyébként nagyon nehéz jó embereket találni, ami alatt a kreatív és jó problémamegoldó képességűeket értem, akik maguktól meg tudják keresni a megoldásokat. Szerintem ez a legnehezebb.
Ez elsősorban fejlesztői feladatokat jelent, de természetesen emberekkel is tudni kell bánni, hiszen a vásárlóink telefonálnak, személyesen is felkeresnek minket. Nem árt, ha értünk ahhoz, amit árulunk... ez is igényel időt, ennek a speciális tudásnak a felszívása. Nem lámpaárust keresünk, hiszen ilyen képzettségű ember nincs, vagy ha így adnánk fel a hirdetést, akkor olyan emberek jönnének, akik nem feltétlenül értenek a számítógéphez, ami nálunk alapkövetelmény. Nem programozni kell feltétlenül, de az fontos, hogy gyorsan megértsék az online felületeink működését. És ezek jellemzően a fiatalok, 25 év alattiak. Ebben a korosztályban ez a tudás már általános, de 30-35 között még abszolút nem. Ha valaki nem felel meg az elvárásoknak, nos, régen ez még okozott nekem lelkiismereti problémákat - de ma már nem. Új seprű jól seper.
A mostani rendszerünk kezd beállni, összeállt a csapatunk és remélem, mindenki otthon tudja magát érezni nálunk, mert ez egy kis műhely, fontos az összhang. Szerintem ennek az elérésében a folyamatos kommunikáció a lényeg - amiben egyébként én nem vagyok olyan nagyon jó, az üzlettársamnak, Tamásnak, ez jobban megy. Ő türelmesebb, nálunk ő a jó zsaru.

A Navallánál még elég új és fiatal a csapat. Emiatt én leginkább valami közös evős-ivós programra gondolnék csapaépítés gyanánt, mint a grillezés, bográcsozás. Ha szakmaibb témára vágynak, akkor valószínűleg a csapat érettségének ezen a fokán a jövőkép, a vízió megértése, átbeszélése lehet a legfontosabb, hogy mindenki ugyanazt a célt lássa szemei előtt. Ez új energiát vihet a szervezetbe és egy irányba állíthatja a csapatot.

- Balogh Péter

“Mi Tomival több időt töltünk együtt, mint bárki mással. Olyat ezért nem csinálunk, hogy munka után beülünk valahová sörözni… hiszen akkor sem csinálnánk mást, ugyanúgy dolgoznánk, csak söröznénk közben.”

 

A Feel Flux egy igazi, kétszemélyes, ötletalapú, egyetemi startup, amely most éppen a felskálázódás édes kihívásaival küzd. A két alapító, Somlyó Tamás és Lányi Ádám mellett barátnőik, ismerőseik és néhány gyakornok segít rendszeresen a projektben, de alapvetően csak egymásra számíthatnak. A két mérnök minden folyamatból kiveszi a részét, ezért nem okoz gondot, ha az egyikük éppen külföldi úton van.
Sokszor szétszóródik az, hogy a nap melyik szakában mivel foglalkozunk, a munkaidőn túl sokszor este vagy az éjszaka, és nem feltétlenül párhuzamosan. Ez gyakran olyan telefonhoz vezet, hogy az egyikünk esetleg már rég nem dolgozik, de persze felvesszük, átbeszéljük, hiszen ez fordított esetben is előfordul. Ugyanakkor, ha én már mondjuk filmet nézek a barátnőmmel és rámír munka ügyben Ádám, akkor sosem bosszús leszek tőle, hanem egyfelől van egy kis rossz érzés, hogy ‘hú, az Ádám még dolgozik’, holott én is egész nap dolgoztam, tehát ilyen szempontból ez nem jogos. És másfelől egy jó érzés is elfog, hogy lehet, hogy te éppen nem foglalkozol vele, de mégis pörög a cég, mert a másik csinálja.
A Feel Flux működésében is megvannak már azok a folyamatok, amelyeket az alapítók biztonságosan ki tudnának szervezni - de egyelőre csak gyakornokaik vannak:
Eddig mindent megoldottunk diákmunkásokkal, részmunkaidősökkel, ami azért is jó volt mert szót értettünk a diákokkal, akikhez közel állunk még életmódban, akik hasonló lelkesedéssel állnak hozzá, mint mi. De lassan szükségünk lenne valakire, aki teljes állásban ellátja ezeket a feladatokat, túlórára is befogható, ha épp az kell. Mert amikor beesik egy nagyobb rendelés és össze kell raknunk 240 csövet, és pont akkor ír másnap ZH-t a diákunk és emiatt nem tud jönni, akkor persze bejövünk és megoldjuk mi, csak emiatt nem tudunk haladni az egyéb feladatokkal. Szóval vannak üvegnyakak a gyártásunkban.

Egy ilyen kis csapatnak, akik amúgy is éjjel-nappal együtt vannak, nem biztos, hogy csapatépítésre van szüksége - de nagyon jót tehet egy mentor vagy coach által irányított nap, ahol akár a hosszabb távról, akár a csapatdinamikáról, akár a működésük hatékonyabbá tételéről beszélgetnek. Szerintem ami belőlük kikivánkozik, azt már elmondták egymásnak, ezért egy kis külső stimulus, új nézőpont segíthet nekik átbillenni a kialakult status quo-n, ha vannak elakadások.

- Balogh Péter


A sorozat előző részében azt mutattuk be, hogyan lehet optimalizálni a cégvezetési munkálatokat, és miben segíthet egy szakember. Soron következő posztunkban a vállalkozások pénzügyeit vizsgáljuk meg. 

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv.blog.hu/api/trackback/id/tr1712671847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása